Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Mi az a drift?

A drift szabad fordításban csúsztatást, sodródást jelent. Aki még nem hallott erről a sportágról, annak valószínűleg ez még nem mond túl sokat. A drift nem más, mint az autó tökéletes uralásának és irányításának látványos demonstrálása oly módon, hogy az autó lehetőleg egy centimétert se haladjon a szokásos módon egyenesen.

Én ennek a technikai sportnak a távirányításos verzióját kategóriáját űzöm többed magammal egy pozsonyi klub segítségével. A klub tavaly született meg, de hivatalosan a nyáron lett bejelentve mint szervezet, így hát hivatalosan is vezetve vagyunk Szlovákiában.

Kép Egy kicsit a technikánkról. Az autó maga 2 részből áll, az első rész az alváz és rajta az összes alkatrész, a második rész pedig maga a karosszéria

 

 

 

 

 

 

Az alvázon helyezkednek el a fontosabbnál fontosabb eszközök, mint például a motorKép ( ez egy elektromos motor, több féle kapható, az alap motor 9000 fordulatos , az enyém pillanatnyilag egy erősített alap moci ami 18.300 fordulatra képes percenként. Ennél aztán persze kaphatóak sokkal erősebb motorok is, persze meg is kell fizetni, de a mi kategóriánkban nem játszik nagyon nagy szerepet a motor teljesítménye, mi nem a gyorsaságra hajtunk hanem a szebb kanyarívekre és a látványra)

 

 

A motor adja az autó szívét, folytathatnánk tovább úgy is, hogy az agyát pedig a regulátornak, szabályzónak Kép is nevezett kütyü aminek az a szerepe, hogy szabályozza a vezető általi irányíthatóságot, magyarul adja a jelet a motornak mekkora erővel illetve mikor működjön.

 

 

 

 

 

Az alvázon helyezkedik még el a jelvevő aminek a szerepe, hogy a távirányítóból a jelet irányítsa tovább a szabályzóba. Ezt többnyire a távirányítóval együtt árulják de kapható külön külön is.

A jelvevő mellett vagy mint nekem az alatt helyezkedik ela szervó  ami az irányíthatóságot vezérli, szintén a jelvevőből kapott jelek szerint.Kép

 

 

 

Az autóról még annyit, hogy összkerék meghajtású, konkrétan az enyém olajos lengéscsillapítóval felszerelt elöl-hátul állítható kerékfelfüggesztéssel elektromotorral hajtott távirányítós autó.

Kép

 

 

 

 

 

A drift-ről bővebben...

A drift őrület gyökerét, mint a legtöbb első látásra őrültségnek ható dolgot, ezt is Japánban találhatjuk meg. Az 1960-as években itt rendezték meg először az akkoriban divatos, úgynevezett "touge" (ejtsd ahogy akarod) illegális hegyi versenyeket. A touge versenyzők vagy más nevükön a "Rolling Zoku"-k egyetlen célja, hogy minél rövidebb idő alatt teljesítsék a hegyi út két kijelölt pontja közötti távot. Néhányan közülük a jobb idő kedvéért a rallye-ból ellesett kanyarvételi technikákat alkalmazták, ebből nőtte ki magát később a drift. A sportág maga nagyon hasonló a rallye-hoz, azonban itt nem az idő és a sebesség számít, hanem a stílus és a kanyartechnika. A drift lényege, hogy az autó hátulját a túlkormányozottságból fakadó kitörésekor a kanyarban csúszásban kell tartani anélkül, hogy az autó megtapadjon. Ahhoz, hogy a csúszást minél tovább fenntartsuk, tökéletes kormányzásra és gázpedálkezelésre van szükség.

Bírálás

A drift bírálása hasonló a jégtáncéhoz, vagy a freestyle snowboardéhoz. Csakúgy, mint minden sportban, itt is vannak kritériumai a látványnak. Egy jó driftnek minimális követelményeknek kell megfelelnie, amit mindenkinek meg kell értenie

A Tsuiso Csata bírálása:

A Tsuiso a japán megnevezése a páros driftnek. Ez a test, test ellen történő csata hasonló elbírálás alá esik, mint egy szólófutam, viszont egy magas szintű stratégia van mögötte, ami versenyképes színvonalat biztosít és természetesen kiemelkedő élményt jelent a nézőknek. Ennek a versenyformának a bírálását Nehéz körülírni, hisz a bírák sokéves versenytapasztalatukra és a gépjármű általános dinamikai jellemzőinek ismeretére hagyatkoznak a pontok kiosztásakor.


Támadás:

Általában az üldöző pilóta a támadó egy páros driftben. A keresztben csúszó járművét használja arra, hogy minimalizálja az elől lévő pilóta helyét, és lehetőségét arra, hogy az az ideális ívét tartsa keresztbe csúszás közben. Az üldöző pilótának kiváló driftet kell produkálnia, hogy:

a. nyomást gyakoroljon a vezető pilótára,
b. elfoglalja, és blokkolja azt az ívet, amely jó lehetőséget adhat a vezető pilótának egy szintén tökéletes drift kivitelezésére,
c. magas pontszámot kapjon

Ha az üldöző pilóta nem képes fenntartani ezt a nyomást a vezető pilótán, az nem sok jót jelent a pontozásnál.

Védekezés:

A vezető pilóta lehető legjobb stratégiája a következő:

a. az ellenfélnél sokkal nagyobb sebességgel kivitelezett drift,
b. nagyon jó íven
c. és sokkal nagyobb szögben, mint az üldöző.

 

 

 

Néhány kép az utolsó akcióról Pőstyén városából a Carat Tuning Party-ról:

picasaweb.google.com/bekefy/2008_08_30_RC_drift_Piestany/photo#s5240763197841231938

 További képek itt : picasaweb.google.com/bekefy

 

 

 

 

A mappában található képek előnézete